Geçmişte Megiddo Yakınlarında Gerçekleşen Savaşlar
''Armagedon'' kelimesi ''Megiddo Tepesi'' anlamına gelir. Yizreel Ovası'nın ortasında bulunan eski Megiddo kenti, tarih boyunca birçok savaşta önemli çarpışmalara sahne olmuştur. Tarihçi Eric H. Cline kitabında şunları yazdı: ''Tarih boyunca Megiddo ve Yizreel Vadisi'nde toplumların geleceğini belirleyen savaşlar yapılmıştır'' (The Battles of Armagedon).
MEGİDDO
Gideon ve adamları Megiddo yakınlaındaki önemli bir çarpışmada zafer kazandılar
Cline'nin değindiği gibi Megiddo civarında gerçekleşen çarpışmalar birçok savaşta sonucu belirlemiştir. 13. yüzyılda Asya'nın büyük kesimini ele geçire Moğol orduları, ilk kez bu vadide yenilgiye uğradı. General Edmund Allenby komutasındaki Britanya güçleri, 1. dünya savaşında Osmanlı ordusunu Megiddo yakınlarında yendi. Bir askeri tarihçi, Allenby'nin zaferini ''tarihte en hızlı ve net sonuç veren çarpışmalardan biri'' olarak tanımladı.
Mukaddes Kitap devirlerinde de Megiddo yakınlarında önemli çarpışmalar yapıldı. Orada hakim Barak, Sisera komutasındaki Kenan ordularını yendi (Hakimler 4:14-16; 5:19-21). Gideon, 300 kişilik birliği ile büyük Midyan ordusunu o bölgede bozguna uğrattı (Hakimler 7:19-22). Kral Saul ve oğlu Yonatan, Filisti ordularının İsrailoğlularını yendiği çarpışmada, yakındaki Gilboa dağı'nda öldüler (1. Samuel 31:1-7).
Coğrafi açıdan stratejik bir konumda bulunmaları nedeniyle Megiddo ve çevresindeki vadiler son 4000 yılda çok sayıda savaşa tanık oldu. Bir tarihçi bu sayının en az 34 olduğunu belirtti.
Megiddo'nun stratrjik konumu ve tarihi ile, simgesel ''Armagedon'' kelimesi arasında bir bağlantı olduğuna şüphe yok. Bu kelime Mukaddes Kitapta sadece 1 defa geçsede Vahiy kitabındaki bu kullanımı Armagedon'un dünyadaki herkesin hayatını etkileyeceğini gösterir.
Mukaddes Kitaba Göre Armagedon
Geçmişte Megiddo yakınlarında tarihi belirleyen savaşlar yapıldıysada, bu savaşların hiçbiri kötülüğü sona erdirmedi. Hiçbiri tamamen iyilerin ve tamamen kötülerin çarpıştığı bir savaş olmadı. Mantıken böyle bir savaşta Tanrı'nın rol oynamasını bekleriz. Bir defasında İsa'nın dediği gibi, ''biri dışında kimse iyi değildir, O'da Tanrı'dır'' (Luka 18:19). Üstelik Mukaddes Kitap Armagedon'dan Tanrı'nın savaşı olarak söz eder.
Kutsal Yazılarda bulunan Vahiy kitabı ''dünyanın bütün kralları'nın'' ''mutlak güce sahip Tanrı'nın büyük günündeki savaş için'' toplanacağını söyler (Vahiy 16:14). Peygamberlik niteliğindeki bu kayıt şöyle devam eder: '' Onlar dünyanın krallarını İbranice Armagedon denen yere topladılar'' (Vahiy 16:16). Daha sonra Vahiy kitabı ''dünya kralları ila ordularının, ata binmiş olanla ve ordusuyla saaşmak üzere'' toplanacağını açıklar (Vahiy 19:19). Bu atlı İsa Mesih olarak tanıtılıyor (1. Timoteos 6:14,15; Vahiy 19:11,12,16).
Bu ayetler bize ne gösterir? Armagedon Tanrı ile itaatsız insanlık arasındaki savaştır. Yehova ve İsa Mesih neden böyle bir savaş başlatacak? Bunun bir nedeni ''yeryüzünü mahvedenlerin'' Armagedon aracılığıyla 'mahvedilecek' olmasıdır (Vahiy 11:18). Ayrıca bu savaşın sonucunda barış dolu bir dünya olacaktır. ''Biz O'nun Tanrı'nın vaadine dayanarak, ....yeni bir yer bekliyoruz''; bu yeni yer ''doğruluğun barınağı olacaktır'' (2. Petrus 3:13).
Armagedon'dan sonra dünyanın her yerinde insanlar için savaş anlaşılmaz ve iğrenç olacak
Armagedon Neden Gereklidir?
'Sevgi Tanrısı' Yehova'nın, Barış Hükümdarı olan İsa'yı savaşmakla görevlendirmesi size tuhaf gelebilir (2 . Korintoslular 13:11; İşaya 9:6). Bunu yapmalarının sebebini anlamak meseleyi netleştirecektir. Mezmurlar kitabı İsa'yı ata binmiş bir savaşçı olarak tarif eder. Mesih neden savaşıyordu? Mezmur yazarı şöyle açıklıyor: ''Hakikat, hilim ve adalet uğruna''. Mesih, adaleti sevdiği ve kötülükten nefret ettiği için savaşıyor (Mezmur 45:4,7).
Ayrıca Mukaddes Kitap Yehova'nın bugün dünyada gördüğü adaletsizlik karşısında hissettiklerini anlatır. İşaya peygamber, ''RAB olanları gördü ve adaletin yokluğuna üzüldü'' diye yazdı. ''Doğruluğu göğüslük gibi kuşandı, kurtuluş miğferini başına taktı, öç giyisisini giydi, gayreti kaftan gibi sanırdı'' (İşaya 59:15,17 YÇ).
Güç kötülerin elinde olduğu sürece doğru ve kimseler barış ve güvenliği tadamayacak (Süleymanın Meselleri 29:2; Vaiz 8:9). Gerçekçi olmak gerekirse, yozlaşmış ve kötü insanlar oldukça bu yozlaşma ve kötülüğü yok etmek imkansızdır. Bu nedenle kalıcı barış ve adalet ancak kötülein ortadan kaldırılmasıyla mümkün olacaktır. Süleyman, ''Kötü adam salihin fidyesidir'' diye yazdı (Süleymanın Meselleri 21:18).
Hâkim, Tanrı olduğundan kötülere karşı hüküm her durumda adil olacaktır. İbrahim şöyle sordu: ''Bütün dünyanın hakimi adalet yapmaz mı?''. O cevabı öğrendi, Yehova her zaman adildir! (Tekvin 18:25). Ayrıca Mukaddes Kitap Yehova'nın kötüleri yok etmekten zevk almadığını söyler, bu O'nun için son çaresidir (Hezekiel 18:32; 2. Petrus 3:9).
Armagedon'u Ciddiye Alın!
İnsanlığın geleceğini belirleyecek bu savaşta siz kimin tarafında olacaksınız? Çoğumuz otomatik olarak iyilerin tarafında olduğumuzu düşünürüz. Fakat bundan nasıl emin olabiliriz? Tsefanya peygamber bizi şöyle teşvik eder: ''Doğruluğu ve alçakgönüllülüğü amaç edinin'' (Tsefanya 2:3,YÇ). Elçi Pavluş'un yazdığı gibi Tanrı'nın isteği ''Her tür insanın hakikatle ilgili tam bilgi edinmesi ve kurtulmasıdır'' (1. Timoteos 2:4).
Yehova hakkındaki hakikati ve O'nun yeryüzünü kötülükten temizlemekle ilgili amacını öğrenmek kurtuluşa giden ilk adımdır. Doğruluk ilkelerine bağlı bir yaşam sürmekse ikinci adımdır, bu bize Tanrı'nın onayını ve korumasını sağlar.
Bu önemli adımları atarsak insanların yol açtığı savaşları gerçekten sona erdirecek olan Armagedon savaşını hevesle bekleyebiliriz. Bu savaş sona erdiğinde dünyanın her yerinde insanlar için savaş anlaşılmaz ve iğrenç olacak. ''Artık çengi öğrenmeyecekler'' (İşaya 2:4).
Yehova ve amaçlarıyla ilgili gerçekleri öğrenmek kurtuluşa giden ilk adımdır